Pemanfaatan Media Sosial untuk Meningkatkan Komunikasi Akademik di Perguruan Tinggi
Abstract
Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM) ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan komunikasi akademik serta kesadaran akan etika komunikasi digital di kalangan mahasiswa dan dosen. Pelaksanaan kegiatan ini dilakukan secara daring melalui Zoom Cloud Meeting, melibatkan dosen dan mahasiswa dari Universitas Negeri Jakarta, Universitas Batam, Universitas Cokroaminoto Yogyakarta, Universitas Islam Syekh-Yusuf Tangerang, dan Universitas Islam Darul 'Ulum Lamongan. Berdasarkan hasil pre-test dan post-test, terdapat peningkatan yang signifikan dalam pemahaman peserta mengenai penggunaan media sosial untuk kepentingan akademik dan penerapan etika komunikasi digital. Program ini berhasil meningkatkan keterlibatan akademik peserta dan memberikan wawasan mengenai pentingnya penggunaan media sosial yang produktif di lingkungan perguruan tinggi. Kegiatan PKM ini diharapkan dapat menjadi model dalam meningkatkan keterampilan komunikasi dan pemanfaatan teknologi di era digital.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eka Septariana Puspa, Muhamad Sigid Safarudin, Heri Kurnia, Irawan Irawan, Mustofa Mustofa, Luluk Faridah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).